ZNAČAJ MRŠAVLJENJA I FIZIČKE AKTIVNOSTI KOD OSOBA SA ARTRITISOM

Fitnes Zona-znacaj_mrsavljenja_i_fizicke_aktivnosti_kod_osoba_sa_artritisom

Davno su prošli dani kada su zdravstveni radnici ljudima sa artritisom savetovali da odmaraju zglobove. U stvari, fizička aktivnost može da smanji bol i poboljša funkciju,mobilnost, raspoloženje i kvalitet života za većinu odraslih sa mnogim vrstama artritisa uključujući osteoarthritis, reumatidni arthritis, fibromijalgiju i lupus. Fizička aktivnost i mršavljenje će takođe odigrati svoju pozitivnu ulogu i kod ljudi sa artritisom koji imaju i druge zdravstvene probleme i stanja kao što su dijabetes, srčana oboljenja, gojaznost i povišeni krvni pritisak. Većina ljudi sa artritisom može da se priključi i počne neki program vežbanja koji je prilagođen njihovom organizmu. Vrste i količine vežbanja moraju biti individualno definisane za svaku osobu posebno.


Коje su prednosti treninga i fizičke aktivnosti za osobe sa artritisom?

Kretanje i vežbanje je podjednako važno za ljude sa artritisom kao što je važno i neophodno za decu i odrasle. Naučna istraživanja su pokazala da je učešće u aktivnosti umerenog inteziteta poboljšalo funkciju,raspoloženja i kvalitet života pojedinaca uz istovremeno smanjenje bola,bez pogoršanja simptoma i težine bolesti. Imati redovan ,strogo kontrolisan trening znači da će te sprečiti ili odložiti nastupanje invalidnosti ako imate artritis. Zbog samog napretka u treningu i procesa tranzicije koji moraju proći i koji na momente može biti bolan, dosta ljudi odustane ili ima nedostatak poverenja . I aerobna aktivnost i jačanje snage mišića se preporučuju svima koji imaju simptome ove bolesti - kaže Marko Aleksandrić, profesor sporta i fizičke kulture i poznati lični trener , i napominje :
Odrasle osobe sa artritisom treba da prate neke smernice kod odabira fizičke aktivnosti i u svakodnevnom radu moraju voditi računa da ne zapostave vežbe fleksibilnosti i ravnoteže jer je i to sastavni deo celog programa oporavka.

Коje vrste aktivnosti upražnjavati ?

Ovde treba staviti akcenat na aerobne aktivnosti. To je svaka aktivnost koja će činiti da vaše srce kuca malo brže i da dišete malo teže nego kada sedite,stojite ili ležite. Aktvnost mora biti umerena i u isto vreme da ne opterećuje zglobove previše. Mali broj ljudi sa artritisom može praktikovati i energične aktivnosti, ali to se ne preporučuje jer nosi određeni rizik. Trebalo bi izabrati aktivnosti prijatnog tipa. Svaka osoba je različita ,ali postoji širok spektar aktivnosti koje možete da upražnjavate bez negativnih posledica.

Aktivnosti umerenog inteziteta
Brzo hodanje. Plivanje.
Košenje trave i radovi u dvorištu.
Ples.
Joga.
Skijaško trčanje i klizanje.

Aktivnosti pojačanog inteziteta
Trčanje.
Tenis.
Preskakanje vijače.
Eliptične kardio mašine.
Fudbal ili košarka.
Aerobik.

Pored aerobnih aktivnosti mora se sprovoditi program jačanja mišića celog tela. To je posebno važno za osobe sa artritisom. Vežbe možete praktivati u vašem domu, napolju ili u teretani. Ako niste sigurni i bojite se da ćete pogrešiti, unajmite profesionalnog trenera koji ima ovu vrstu programa u ponudi i krenite da trenirate. Trenirajte minimum 3 dana u nedelji, da bi što pre videli rezultate. Možete koristiti tegove, sprave za vežbanje, raditi sa trakama koje pružaju otpor, da koristite težinu tela, da vam otpor daje trener.
Mnoge osobe sa artritisom su sklone padovima. Ako i vi spadate u tu grupu, morate da u svoj svakodnevni program vežbanja uključite i vežbe za razvoj ravnoteže, balansa i koordinacije. Primeri su sledeći: hodajte unazad, hodajte na peti, hodajte na prstima, penjite se bočno uz stepenice, održavajte ravnotežu na jednoj nozi.
Pored svih ovih aktivnosti vrlo je važno da radite i na svojoj fleksibilnosti. Te vežbe su takodje važne. Mnogi ljudi sa artritisom imaju zajedničku krutost koja čini svakodnevne zadatke težim. Pokušajte da vežbama istezanja pomognete mišićima i zglobovima da održe suštinski opseg pokreta.
Budite uvek aktivni. Svaka fizička aktivnost je bolja nego ništa. Ako ne možete da uradite preporučenih 150-250 min. umerene aktivnosti nedeljno, budite aktivni u manjem opsegu . Vrlo je bitno da ne budete obeshrabljeni jer, zapamtite da ljudi sa artritisom imaju simptome i bolove koji dolaze i odlaze. To može značiti da jedne nedelje možete uraditi zadati program a da ćete sledeće nedelje osećati da vam je to previše. Osluškujte svoj organizam. Subjektivan osećaj je vrlo bitan. Morate da pokušate da u međusobnoj komunikaciji sa trenerom dodjete do optimalnog rešenja. Vrlo je bitno da osoba sa kojom radite bude stručna. Morate podesiti nivo napora koji će biti laganog do umerenog tipa. Konsultujte se i sa svojim lekarom ukoliko imate još neki zdravstveni problem ili neku terapiju.

Šta da očekujete na početku programa vežbanja ?

Razgovor - test je jednostavan način da proverite u kojoj se zoni inteziteta nalazite. Ako hodate napolju odredjenim tempom i uspevate da razgovarate i pričate,nalazite se u umerenoj zoni. Ako ste preterali i ušli u energičnu i intenzivnu zonu nećete moći da kažete nekoliko reči bez zaustavljanja disanja i uzimanja daha. Mnoge studije su pokazale da kada ljudi kreću sa programom aktivnosti u tretmanu artritisa, kao propratne reakcije se u početku mogu javiti otoci, bol, ukočenost i da je to normalno stanje. Period prilagodjavanja vaših zglobova povećanom nivou opterećenja može biti izmedju 5-8 nedelja.
Mnoge studije su pokazale da je povećanje bola u nekim periodima dana, ukočenosti i otoka normalno kada startujemo sa početnim programom aktivnosti. Ukoliko nakon mesec dana aktivnosti se bolovi ne smanje ili postanu veći možete se konsultovati sa svojim lekarom zbog preventivnog pregleda. Aklimatizacija organizma i vaših zglobova povećanoj fizičkoj aktivnosti može potrajati 6-8 nedelja. Vaš trener mora ostaviti vremena vašem telu da se prilagodi odredjenom individualnom naporu,pre nego što poveća opterećenje i opseg vežbi u narednom ciklusu. Bezbedno napredovanje je najvažnije. Ovakav program mora trajati duži vremenski period.

Obratite pažnju na još neke smernice
Pokušajte da stalno menjate program vežbanja i sredinu. Ne menjajte intezitet. Trening u prirodi zamenite treningom u bazenu. Na taj način smanjiće te opterećenje na zglobove.
Pravilno se zagrevajte pre aktivnosti i na kraju pravilno istegnite svoje mišiće.
Vrlo je bitno da imate odgovarajuće patike za trening.




preuzeto sahttp://www.besplatansport.com/sportski-blog/sport-i-mrsavljenje/10480-znacaj-mrsavljenja-i-fizicke-aktivnosti-kod-osoba-sa-artritisom.html