Šta je funkcionalni trening

Fitnes Zona-sta_je_funkcionalni_trening

U fitness industriji ne postoji jedinstvena definicija funkcionalnog treninga, a treneri čak i sam pojam „funkcionalno“ dovode u pitanje, ističući da to podrazumeva postojanje i nekog „ne-funkcionalnog treninga“ što nije realnost.

Ako pojam funkcionalnog potražimo u rečniku, onda ćemo pod značenjem pronaći „koji je sposoban delovati“ i „koji je izmišljen, projektovan, predviđen i sl. za određenu svrhu ili potrebu“.


Ipak, većina se usuglasila da pojam „funkcionalni trening“ označava koncept treninga kojim se utiče na istovremeni razvoj što većeg broja motoričkih i funkcionalnih sposobnosti i osobina te na sastav tela. Drugim rečima, funkcionalni trening će uticati na razvoj motoričkih sposobnosti (snaga, jakost, koordinacija, ravnoteža, mišićna izdržljivost, brzina, fleksibilnost), energetskih sistema (fosfatni, glikolitički i aerobni) te na smanjenje masnog tkiva (potkožnog i visceralnog) i povećanje mišićne mase.

Ono što razlikuje ovaj trening od nekih drugih treninga (powerlifting, weightlifting, bodybuilding..) nije njihova ne-funkcionalnost već izbor rekvizita, vežbi kao i definisanje trenažnih operatora u smisleni trening.
Specifične i opste vežbe
Vežbe se dele na specifične i opste.
Pod specifičnim vežbama se podrazumevaju aktivnosti slične ciljanim aktivnostima: svakodnevnim pokretima, u treninzima s ciljem rehabilitacije ili u pokretima u specifičnim sportovima kod treninga sportista pojedinih sportova. Princip specifičnosti se provodi tako da se odabere vežba čiji je pokret i mišićna i zglobna aktivacija slična ciljanoj aktivnosti.
Opste vežbe podrazumijevaju naprije složene i izolacijske vežbe snage uz korištenje slobodnih tegova, rekvizita i mašina – njihov je cilj povećanje mišićne mase, gustoće kostiju, zdravlja zglobova i vezivnog tkiva kao i motoričkih sposobnosti. Iako ovi pokreti ne oponašaju neke druge specifične pokrete, njihov zadatak je takođe poboljšanje performansi. Primer, povećana gustoća kostiju i kvaliteta vezivnog tkiva svakako je segment poboljšanja opste funkcionalnosti pojedinca.
Karakteristike funkcionalnog treninga
Dakle, funkcionalni trening priprema mišiće na zajedničko delovanje u svakodnevnim životnim aktivnostima, a s obzirom da istovremeno koristi različite mišiće iz više mišićnih grupa, funkcionalni trening stavlja naglasak na mišiće corea i stabilnost koju oni daju celom telu. Takođe, funkcionalni trening je vrsta telesne aktivnosti koja istovremeno aktivira više mišića, više mišićnih grupa i više zglobova. Na taj način se olakšava izvođenje svakodnevnih aktivnosti, smanjuje opasnost od povreda i, posledično, značajno poboljšava kvaliteta života. Kod sportista, funkcionalni trening poboljšava performanse u matičnom sportu, a njegova individualizacija i prilagodjavanje pojedinačnim potrebama i karakteristikama, garantuje delotvornost i povećanje ukupne funkcionalnosti.
Elementi funkcionalnog treninga
Funkcionalni trening mora, da bi se maksimalizovala njegova efikasnost, sadržati niz različitih elemenata koji su prilagođeni pojedinačnim sposobnostima, potrebama i ciljevima vežbača. Među njima su:
Baziranost na funkcionalnim zadacima usmerenima prema svakodnevnim aktivnostima.
Individualnost - trening mora biti prilagođen svakom pojedinom vežbaču, a u skladu s njegovim ciljevima, osobnim karakteristikama i sposobnostima te utvrđenom zdravstvenom stanju.
Integriranost – trening mora sadržati raznovrsne vežbe koje promovisu fleksibilnost, snažan core, balans, snagu, fokusirajući se na kompleksne pokrete i vežbe.
Progresivnost – trening mora biti planirano progresivan, uz postupno otežavanje zadataka.
Periodizacija - podela treninga na cikluse koji imaju vlastite ciljeve, sredstva i metode, te su povezani u zajednički plan omogućuju postizanje krajnjeg cilja.
Pravi funkcionalni trening je najkompletniji način treniranja jer se radi na svim bitnim komponentama; snazi, kondiciji, eksplozivnosti, brzini i izdržljivosti. Moglo bi se reći da je iz svih sportova uzeto ono najdelotvornije i složeno je u jedan veoma raznolik koncept, a pritom se vodi računa o gore navedenim elementima.

Upravo da bi se postigla željena mišićna snaga, čvrstoća zglobova i vezivnog tkiva, balans i fleksibilnost u svim aspektima pokreta, potrebno je izvoditi funkcionalne pokrete. Zbog toga je u ovoj vrsti treninga neophodno uključivati višezglobne i kompleksne vežbe koje zahtevaju aktivaciju stabilizatora kako bi se pokret mogao izvesti ispravno. Sve ovo zahteva optimalan odgovor središnjeg nervnog sistema (CNS) te pravilnu mišićnu reakciju u željenom trenutku.

Stoga, da bi osmislio kvalitetan funkcionalni trening, trener mora postaviti realistične ciljeve i osvestiti (upoznati se) s vežbačevim slabostima, dnevnim aktivnostima, ali i postojećim ograničenjima. Takođe, nužno je pre svega prepoznati i postojeće posturalne nepravilnosti, te u trening uvrstiti korekcijske vežbe. To zahteva poznavanje anatomije, funkcionisanja mišićnog sistema te motoričke uzorke.





preuzeto sahttp://www.fitness.com.hr/vjezbe/fitness-discipline/Sto-je-funkcionalni-trening.aspx