Kako se metabolizam menja starenjem?

Fitnes Zona-kako_se_metabolizam_menja_starenjem

Metabolizam se starenjem menja. Kod većine ljudi se počinje usporavati već od 20. godine, ali postoje i oni sretnici kojima se metabolizam počinje usporavati tek oko 40. godine. Kada je u pitanju rad metabolizma, genetika je važan faktor ali ne i jedini.


Dvadesete

Ovo je doba kada kod većine ljudi metabolizam najbrže radi, kada telo troši najviše kalorija u stadiju mirovanja. Rad metabolizma je dosta određen genetikom, ali važnu ulogu igra količina aktivnosti. U dvadesetima imate puno više slobodnog vremena kojeg možete iskoristiti krećući se. Kasnije ćete imati sve manje slobodnog vremena.
Osim toga, koštano tkivo se u dvadesetima još uvek razvija, što podstiče dodatno sagorevanje kalorija. U kasnim dvadesetima ćete početi primećivati da ne možete više jesti onoliko koliko ste mogli nekada. Počet ćete usvajati zdravije prehrambene navike i redovito vežbati.

Tridesete

Ako još uvijek niste započeli s vežbama snage, sada je pravo vreme za to. U tridesetima se metabolizam počinje usporavati, a postotak mišića smanjivati. Vežbe snage grade mišićnu masu i sprečavaju usporavanje metabolizma. Što više mišićne mase imate, to će vaš metabolizam biti brži
Tokom tridesetih ćete svakih godinu dana izgubiti oko 1% mišićne mase, zbog čega je u ovim godinama ključno početi redovito raditi vežbe snage. Za žene je ovo naročito važno jer trebaju uložiti puno više truda da bi zadržale mišićnu masu. Muškarci imaju više testosterona, što im osigurava prevenciju nakupljanja suvišnog masnog tkiva i olakšava izgradnju mišića.

Četrdesete

Jako veliki broj ljudi upravo u ovim godinama započne s dijetama koje prate niskokalorični plan prehrane. Nažalost, istraživanja su pokazala da čak 95% žena kasnije vrati svu izgubljenu telesnu težinu. Kako biste ovo sprečili, povećajte unos proteina. Dugo će vas držati sitima i održavaju visok postotak mišićnog tkiva.
Preporučena količina proteina nije ista za svaku osobu. Ona zavisi od starosne dobi, pola i nivoa fizičke aktivnosti. Za preporučeni dnevni unos proteina se svakako obratite lekaru ili profesionalnom treneru.

Pedesete

Žene u proseku u menopauzu ulaze oko 50. godine. Menopauza uzrokuje nagli pad estrogena i progesterona, što može uzrokovati gubitak mišićnog i koštanog tkiva, naglo nakupljanje suvišnih kilograma i hormonalne promene. Muškarci ne osećaju promene nivoa hormona pa njihova telesna težina u pedesetima ostaje većinom nepromenjena.
U pedesetima morate smanjiti unos šećera jer telo ne može toliko dobro razgraditi glukozu i počinje je pohranjivati kao mast. Pedesete su godine kada je krajnje vreme za usvajanje zdravih prehrambenih navika. Povećajte unos voća i povrća, celovitih žitarica, ribe i nemasnog mesa. Smanjite unos zasićenih masti, slatkiša, grickalica, sokova i procesuirane hrane koja u pravilu sadrži jako puno soli.

Neke osobe u pedesetima više nisu u stanju odrađivati intenzivnije treninge pa stručnjaci savetuju da svaki dan prošetate ili prakujte jogu koja je dobra za opuštanje i povećanje fleksibilnosti.





preuzeto sahttp://www.centarzdravlja.hr/hrana-i-zdravlje/zdrava-prehrana/kako-se-metabolizam-mijenja-starenjem/