Blagotvorno delovanje plivanja na zdravlje

Fitnes Zona - trening/blagotvorno_delovanje_plivanja_na_zdravlje

Plivanje se u istoriji čovečanstva pojavilo poprilično rano. Stručnjaci ističu kako je plivanje ljudima urođeno, a da je jedina prepreka kod učenja plivanja strah. Pogledate li bebe kako instinktivno rade pravilne pokrete u vodi, shvatit ćete da je to nešto što nam je u genima.

U 20.stoljeću plivanje postaje puno popularnije. Počeli su se graditi zatvoreni i otvoreni bazeni, zbog čega plivanje nije više samo letnja aktivnost. Danas je plivanje jedan od najpopularnijih sportova, a definitivno najpopularniji oblik letnje aktivnosti. Izuzev prednosti za zdravlje, koje su uistinu brojne i značajne, plivanje je zabavno i najbolji način osvežavanja u vrućim letnjim danima. Plivanje je samo po sebi oblik sporta, ali je čovek u potrazi za zabavom osmislio razne aktivnosti u vodi koje uključuju i plivanje.

Plivati mogu sve osobe, nezavisno od uzrasta ili težini. S obzirom da se plivanjem ne opterećuju zglobovi, a telo se nalazi u gotovo bestežinskom stanju, plivanje ne predstavlja napor organizmu, ali s druge strane je jedina aktivnost tokom koje je svaki deo vašeg tela aktivan.

Ukoliko se plivanjem ne bavite profesionalno i ne planirate ronjenje u velikim dubinama, za plivanje vam, osim vode, ne treba ništa osim kupaćeg kostima, a nekima ne treba čak ni to!

Postoje mnogi razlozi zbog kojih treba zavoljeti plivanje, a mi vam donosimo one najvažnije:

Zdravlje zglobova

Plivanje pruža nešto što niti jedna druga aerobne vežbe ne može pružiti: mogućnost da pokrećete svaki deo tela, a da ne stvarate pritisak na koštani sistem! Tokom plivanja ne stvarate pritisak na zglobove. Kad je telo uronjeno u vodu do pojasa, vi nosite samo 50% svoje težine, kada je uronjeno do prsa, nosite tek 25 do 35% svoje težine, a kada je uronjeno do glave, nosite samo 10% svoje težine. To znači da je plivanje idealno za one koji imaju problema sa ukočenošću mišića i bolnim zglobovima.

Doživotan sport

S obzirom da ne dolazi do stvaranja pritiska na zglobove, plivati mogu osobe svih uzrasta. Licima treće dobi je plivanje odličan način rekreacije jer je u pokretu svaki deo tela, a opet ne dolazi do stvaranja pritiska na nijednom delu tela.

Kapacitet pluća

ednim istraživanjem se ustanovilo da sredovečni muškarci i žene plivanjem poboljšavaju kapacitet pluća, a on se u periodu od 12 nedelja povećao za 10%. Količina krvi koju srce pumpa se takođe povećala, i to za 18%.

Zdravlje srca
<
Plivanjem se pokreće svaki mišić tela, uključujući i onaj najvažniji - srce. Plivanje jača srce i efikasnije pumpa krv, čime se poboljšava cirkulacija u telu.

Povećanje mišićne mase i snage

Naučnici su jednim istraživanjem utvrdili da će 8 nedelja svakodnevnog plivanja mišićnu masu tricepsa (zadnji deo ruku) povećati za 23.8%. Povećanjem mišićne mase će se smanjiti procenat masti u telu, zbog čega će zdravlje celokupnog organizma biti poboljšano. Plivanje pruža znatno veći otpor od trčanja. Naime, tokom trčanja osoba prolazi kroz vazduh, koji telu ne predstavlja naročito opterećenja, dok se kod plivanja telo suprotstavlja vodi, zbog čega svaki pokret postaje vežba otpora i snage. Plivanje se takođe pokazalo odličnim za poboljšanje zdravlja kostiju, naročito kod žena u postmenopauzi.

Holesterol

Plivanje uravnotežuje nivo dobrog i lošeg holesterola. Za svaki 1% smanjenja holesterola, rizik od bolesti srca se smanjuje za 3.5%. Plivanje ojačava stjenku arterija i njihovu fleksibilnost. Naime, osobe treće dobi koje su redovno plivale imale su jednaku funkciju arterija kao osobe u tridesetima i četrdesetima.

Dijabetes

Ukoliko plivate 3 puta nedeljno po 30 minuta, rizik za nastanak dijabetesa će se smanjiti za 10%. Takođe, ukoliko bolujete od dijabetesa tipa 1, plivanje će vam izrazito pomoći jer će povećati osetljivost tela na insulin.

Alternativa kod povreda

Kada se sportisti povrede, profesionalci im gotovo uvek savetuju plivanje. Plivanje će povređenog sportiste održati u formi i pomoći kod rehabilitacije. Otpor koji voda pruža telu povećaće rad mišića, ali neće se stvarati pritisak koji se stvara kod uobičajenog vežbanja na tlu.

Osveženje leti

Verovatno nema boljeg osećaja leti od ulaska u osvežavajuću vodu ili more. Plivanje opušta, osvežava i odličan je način vežbanja jer istovremeno hladi telo, ali ga i pokreće.

Društvena aktivnost

Plivanje i ostale aktivnosti su nešto što možete da radite sa porodicom i prijateljima. Plivanje je odličan izbor roditeljima da podstaknu decu na fizičku aktivnost kako bi sprečili pojavu gojaznosti, koja je sve češća među decom i mladima.

Mršavljenje

Plivanjem se troši veliki broj kalorija, od 500 pa do 650, zavisno o intenzitetu kojim plivate. Nedavno istraživanje je pokazalo da se plivanjem, nezavisno o stilu plivanja, troši nešto manje kalorija za razliku od trčanja i vožnje bicikla. Međutim, plivanje ne predstavlja opterećenje zglobovima kao vožnja bicikla i trčanje.

Poboljšanje fleksibilnosti

Za razliku od vežbanja na spravama u teretani, kojima retko vežbate čitavo telo, plivanje zahteva da koristite svaki deo tela. Ruke se kreću u širokim lukovima, trbušni mišići i leđni mišići su napeti, a bokovi se pokreću zajedno s nogama. Svakim pokretom prema napred kvalitetno istežete telo od glave do pete.

Odlično za srce i pluća

Plivanje pogodno deluje i na srce. Ono jača srčani mišić poboljšava cirkulaciju i smanjuje rizik od osteoporoze i artritisa. Takođe osobe koje imaju problema sa disanjem (astma i mali kapacitet pluća) nece imati problema prilikom plivanja, čak šta više, prilikom plivanja i pravilnog disanja u vodi kapacitet pluća raste.

Sportska aktivnost za celu porodicu

Dakle plivanje ne treba ograničiti na uzraste, ono se preporučuje osobama tokom celog zivota. Tako u detinjstvu i pubertetu ono utiče na pravilan rast i razvoj, kao i na skoliozu, odnosno otklanjanje deformiteta kičmenog stuba. Poslovnim ljudima plivanje se naročito preporučuje kao sredstvo protiv stresa i za održavanje dobre linije, a starijima za kondiciju, kardiovaskularne i bolesti pluća, ali i kao svojevrstan „eliksir“ za produženje mladosti. Na plivanje bi trebalo ići tokom cele godine a ne samo leti kao što je slučaj kod nas zbog nedostataka bazena.

preuzeto sahttp://www.centarzdravlja.rs/zdrav-zivot/sport-i-rekreacija/blagotvorno-delovanje-plivanja-na-zdravlje/